Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

välj vinterdäck - dubbdäck eller friktionsdäck?

När du väljer vinterdäck är det viktigt att tänka på flera faktorer för att säkerställa att du får bästa möjliga prestanda och säkerhet under kalla och snöiga förhållanden. Här är fem utgångspunkter att tänka på:

DÄCKTYP OCH MÖNSTER

Dubbdäck är utrustade med metallpigg för att ge utmärkt grepp på isiga vägar. De är idealiska i områden med mycket is och hårdpackad snö. Dock kan de vara högljudda, och vissa områden har regler som begränsar användningen av dubbdäck på grund av deras påverkan på vägarna, exempelvis i städer eller flertalet länder i Europa.

Friktionsdäck använder ett mönster med skarpare kanter och särskilda gummiblandningar för att ge bra grepp på snöiga och våta vägar. De är tystare och mer mångsidiga än dubbdäck och passar bra i områden med varierande vinterförhållanden eller i stadsmiljöer.

VÄDERFÖRHÅLLANDEN

Vad är det typiska vinterväglaget där du bor eller vistas mycket? Om du har långa perioder med is och hårdpackad snö, kan dubbdäck vara det bästa valet. I områden med skiftande vinterförhållanden eller där snön smälter snabbt, kan friktionsdäck vara mer praktiska. Stadsområden har vanligtvis bättre underhåll av vägarna och plogning, vilket innebär att vägarna oftast är bättre preparerade än landsbygden. Friktionsdäck, med sitt goda grepp på snöiga och våta vägar, passar bra för stadskörning under sådana förhållanden.

UTRUSTNING OCH KÖRSTIL

Friktionsdäck ger en bättre balans mellan prestanda och komfort. Till en viss del påverkar även bilens antisladdsystem valet av vinterdäck. Har du ett sådant system på din bil är valfriheten mot friktionsdäck större än om din bil saknar antisladd, då är det säkrare med dubbade däck. Är du ny förare eller kanske inte kör bil så ofta är dubbade däck ett tryggare val.

HÅLLBARHET OCH MILJÖVÄNLIGHET

Friktionsdäck anses vara mer miljövänliga eftersom de inte sliter ner vägarna lika mycket som dubbdäck. De har också längre livslängd, vilket inte bara sparar pengar utan även minskar avfallet.  Däremot kan dubbdäck ge bättre bränsleekonomi på isiga vägar, så det är en avvägning mellan miljö och prestanda. Se till att ”köra in” dubbdäcken de första milen genom att undvika hastig accelerering och inbromsning så sätter sig dubbarna bättre och däcken håller längre.

Däckmärke och kvalitet

Se till att däcken du köper har rätt certifieringar. Ska du köra på vinterväglag är nordiska däck att föredra framför de europeiska. Det har hänt mycket på däckfronten och både väggrepp samt bromssträcka är betydligt bättre nu än bara för några år sedan. Se därför till att köpa färska däck, nyligen tillverkade, av en pålitlig däckleverantör. Det är viktigt att kvaliteten på dina vinterdäck är hög för din och omgivningens säkerhet. Safetyfirst!

Ifor Williams slapvagnar bromsade obromsade

VINTERDÄCK PÅ SLÄPVAGN

Vinterdäck krävs mellan 1 december – 31 mars om vinterväglag råder. Minst 3 mm mönsterdjup gäller för vinterdäck på fordon upp till 3500 kg, även släpvagnar. 

Det är polisen som avgör om “vinterväglag” råder när du stoppas och förutom is, snö och snömodd så räknas även frost på någon del av vägen in i definitionen “vinterväglag”.  

Vår rekommendation är dubbdäck till släpvagnar och hästtransporter. Väggreppet blir avsevärt bättre, se gärna filmen på denna sida för skillnaden.
Tänk på att om dragbilen har dubbdäck då måste även släpvagnen ha det. Dubbdäcken är tillåtna från den 1 oktober eller ännu tidigare om vinterväglag råder. 

Vi hänvisar till Transportstyrelsen för exakta regler och bestämmelser kring vinterdäck.

Föregående artikel:

Kör bränslesnålt med släpvagnen.